Fietsen Wandelen
Kunst Cultuur

Soest bruist van cultureel engagement

Lees verder

 

Video

Ontdek Soest en Soesterberg

Bekijk video

 

Erfgoed Natuur
Actief

Genoeg te doen!

Soest ligt in een fraaie groene omgeving

Kinderen

Kinderen

In Soest is er van alles te beleven voor kinderen, van kabouterpad tot museum

Eten Drinken

Welkom in Soest

Vandaag Agenda

Overnachten

Blijf slapen

Soest kent tal van prima adressen om een heerlijk weekend, of..

Bekijk aanbod

Winkelen

Verwen jezelf of een ander

Soest kent verschillende winkelgebieden

Overzicht

 

event

Station Soest Zuid

Station Soest Zuid

Eikenlaan 44
3768 ES Soest

Is dit uw bedrijf/organisatie?
Pas hier de gegevens aan.

STATION SOEST-ZUID

Oude naam voor dit station: voor 15 okt 1939: Nieuwe Weg
Lijn: Den Dolder- Baarn in gebruik genomen in 1898 (Geopend op 27 jun 1898)

Treinstation in gebruik:
Stationsgebouw I (1950-1962)  Het oude station soest-zuid heeft in vergelijking tot het huidige 200 meter richting station soest gelegen.
Stationsgebouw II (1963) Type Vierlingsbeek standaardhaltegebouwtje betonskelet met vullling van stalen ramen en gele strengpersstenen architect: W. Kloos. Loket gesloten 1 september 2004

STATIONSGEBOUW Standaardtype “Vierlingsbeek”

Het Standaardtype Vierlingsbeek is een stationsontwerp dat voor diverse stations in de jaren vijftig en zestig gebruikt werd. Het eerste gebouwtje werd in 1956 gebouwd in Vierlingsbeek, vandaar de naam. Dit gebouwtje werd in 2004 gesloopt.

Stationstype Vierlingsbeek

W.B. Kloos was de architect van dit type stationsgebouw. Het prototype voor dit stationsgebouw verrees in 1956 in Vierlingsbeek. Kloos ontwierp dit type zodanig dat de plattegrond van het gebouw steeds naar wens aan de plaatselijke situatie viel aan te passen en de onderlinge opeenvolging van de ruimtes met verschillende functies kon worden gewijzigd. Het skelet van het gebouw zou daarom uit een reeks betonnen portalen bestaan dat naar behoefte kon worden ingevuld met de verschillende functies. Deze vorm van betonskeletbouw met eenzelfde soort betonportalen werd ook toegepast door architect Koen van der Gaast bij de stations Eindhoven en Vlaardingen Oost, die in hetzelfde jaar als Vierlingsbeek gereed kwamen. De zes betonportalen, elk 4,50 meter breed, werden op een onderlinge afstand van 4 meter, dwars op de lengterichting van de spoorlijn op perronhoogte geplaatst en vormden aldus een stramien van vijf even grote ruimten.

KLOOS-STATION

Het "Kloos" station -genoemd naar ing. W. Kloos- maakt een einde aan een periode dat ook kleinere stations afzonderlijk ontworpen werden. Hij was van mening dat deze kleinere stations best van eenzelfde type konden zijn. Dit bespaart immers aanzienlijk op de ontwerp- en bouwkosten. Opmerkelijk is dat een kleine honderd jaar daarvoor de Waterstaat-stations met eenzelfde gedachte waren ontworpen.

Er werd een serie van zestien stations gebouwd, uitgevoerd in twee typen. Met de Kloos-stations werd het begin van de "grote schoonmaak" oftewel de sloopgolf van hoofdzakelijk 4e en 5e klasse waterstaatstations ingeluid. Overigens zijn er van de Kloos-stations ook al diverse exemplaren gesloopt.

 

Referentie-ID: 1443 - Bron: Redactie Uit in Soest


Station Soest Zuid op de kaart


Laat een reactie achter