Default

Toeristisch Platform Soest en Soesterberg zet de gemeente Soest "op de kaart!"

Gepubliceerd op donderdag 30 april 2015

Het Toeristisch Platform Soest en Soesterberg (TPS) zet studenten van de Hogeschool Utrecht in om het toerisme en (dag)recreatie in de gemeente Soest een impuls te geven. De derdejaars studenten, die de opleiding communicatiemanagement volgen gaan zeven weken lang onderzoek doen voor TPS. Het onderzoek geeft inzicht en advies op hoe TPS een bijdrage kan leveren aan het vergroten en versterken van het toerisme en de lokale economie in de regio.

TPS
Het Toeristisch Platform Soest heeft als doel projecten te initiëren die het toerisme en de economie samen verder brengen. Hierbij worden de waardevolle kanten van Soest (prachtige natuur, kleinschalig karakter) zorgvuldig in acht genomen. TPS is sinds 2008 in het leven geroepen en werkt nauw samen met de gemeente Soest. Ook de ondernemingskringen uit Soest zijn een belangrijke partner. Bij TPS zijn onder andere vertegenwoordigers uit de horeca, logiesverstrekkers, winkelkringen en culturele sector aangesloten.

TPS ziet graag dat de gemeente Soest en Soesterberg beter op de kaart wordt gezet en zo aantrekkelijker wordt voor toeristen. Toch merkt TPS dat toeristen niet snel kiezen voor deze regio. Ook lijkt het erop dat de toeristen die wél komen, maar een kort bezoek brengen. De studenten van de Hogeschool Utrecht gaan uitzoeken waar dit aan ligt en hoe TPS de gemeente Soest ‘op de kaart’ kan zetten.

Scompany
De Hogeschool Utrecht verzorgt in leerjaar drie het lesblok ‘Scompany’, dat de setting van een communicatie-adviesbureau zo realistisch mogelijk nabootst. De studenten worden in verschillende adviesteams opgedeeld en krijgen een echte opdrachtgever waarmee zij samenwerken. Binnen het adviesbureau  zijn  studenten gedurende zeven weken werkzaam als adviseur. TPS heeft adviesbureau Scompany benaderd om hen vanaf 13 april te helpen bij het oplossen van hun vraagstuk.

Onderzoek
Het doel van de studenten is om TPS een passend advies te geven dat goed aansluit op de adviesvraag en het strategisch neerzetten van TPS als organisatie. Hiervoor gaat het team in gesprek met onder andere de lokale ondernemers, logiesverstrekkers, toeristen en stakeholders. Het uiteindelijke advies wordt door de adviseurs op 9 juni aan het bestuur van TPS gepresenteerd. 

Nieuwsoverzicht